Terveisiä Kanadan Ottawasta

Käväisin pikaisesti Rapakon takana. Se oli minulle ensimmäinen kerta. Reissu oli todella mielenkiintoinen. Meitä oli matkalla mukana kuusi urheaa tutkimusmatkailijaa. Kolme oli opetushallituksesta ja lisäkseni oli maahanmuuttotyötätekevät ihmiset Oulusta ja Lappeenrannasta. Kävimme tutustumassa maahanmuuttajien opetukseen. Näimme ja koimme paljon, niin paljon, että kaiken sulattamiseen menee runsaasti aikaa.

Minulle mieleenpainuvin tutustumiskohde oli inuiittikeskus, jossa oli mm. päiväkotiryhmä. Saimme myös yllätykseksemme pienen kurkkulauluesityksen, jotain tämäntapaista: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=CoRK8mgZxbY&feature=endscreen

Matkan ammatilliseksi pääanniksi jäi ajatus siitä, että meillä Suomessa on osattu ratkaista lyhyessä ajassa paljon suuria haasteita ja että meidän systeemimme on pääosin oikein hyvä. Opittavaa on puolin ja toisin. Minuun teki suuren vaikutuksen myös tutustuminen erääseen kouluun, jossa energinen ja idearikas rehtori oli saanut inkluusion parhaat ideat toteutettua. Samalla hän oli sitouttanut koko yhteisön mukaan koulun toimintaan. Tuli mieleen Rinkebyn koulu, mutta paljon kotoisammassa mielessä.

Ottawassa olimme lauantai-iltapäivällä sikäläistä aikaa ja paluumatkalle lähdimme jo keskiviikkoiltapäivällä. Maanantaista keskiviikkoon oli hyvin tiivistä ohjelmaa, joten vain sunnuntaina jäi aikaa tutustua Notre Dame Basilicaan ja yhteen museoon. Itse kävin sivilisaatioiden museossa, josta ostin itselleni intiaanirummun. Sitä sitten varjelin tarkasti ja sain sen ehjänä kotiin asti.

Oheisessa kuvassa on taidemuseon pihalla olevan hämähäkkipatsaan läpi kuvattuna NDB:n julkisivu.

 

Nyt hetken hengähdyksen jälkeen mielessäni pyörii vanha laulu:

 

Lapset

Jacques Brell

Kaikki lapset maailman

kerjäläisen tai pohatan

samat leikit niillä on,

samat aiheet ahdingon.

Syntyipä kylmään tai lämpimään,

kyllikseen syö tai on nälissään,

orjan lapset tai herrojen

lapsia ovat ne kaikkien.

 

Sen kadottaa kasvaessaan.

 

Lapset syntyy maailmaan

taikavoima hallussaan.

Valtakunta suunnaton

kummilahja lasten on.

Ruohon ja linnun elämää…

Tajuton muisto siitä jää,

minkä tiesi syntyissään,

vaan se häipyy hämärään.

 

Sen kadottaa kasvaessaan.

 

Vain lapset pystyvät lentämään.

Heillä on avaimet käsissään.

Jos oven avaa, voi kurkistaa

ihmeelliseen maailmaan.

Rakkauden lapset tai rakastelun,

yhdentekevää sinun tai mun.

Kaikilla on sama oikeus:

kaikille kuuluu rakkaus.

 

Kaikki lapset maailman

kerjäläisen tai pohatan

samat leikit niillä on,

samat aiheet ahdingon.

Orjan lapset tai herrojen

lapsia ovat ne kaikkien.

Kaikilla on sama oikeus:

kaikille kuuluu rakkaus.

 

 

 

 

  • Alussa oli sana
    ja hiljaisuus.
    Tuuli kulki kallionkoloissa,
    ravisteli pajua,
    soitti vaahtopäillä kaislikkoa,
    salamat tanssivat pilvissä
    ja maaemo sylki kuumaa laavaa ja rikkiä.

    Sana muovasi luonnonsävelistä olennon,
    jota ihmiseksi kutsutaan.
    Hän sai vereensä kaislojen suhinan,
    soluihinsa meren aaltojen valssin,
    sydämeensä salaman tulen ja ukkosen jylyn,
    luihinsa ja lihaksiinsa kallion laulun.

    Ihminen oli kauneinta musiikkia
    ja täydellisin soitin.
    Hänen sielunsa loi oman laulun.
    Joskus se oli tumma,
    joskus täynnä kuultavaa iloa ja rauhaa.
    Joskus ihmisen sävel särkyi,
    eikä hän enää saanut kosketusta muihin ihmisiin.

    Jos ihminen kadotti musiikin itsessään,
    ei häntä enää ollut.